Strony i internetowe – jakie powinny być?

Profesjonalna strona internetowa, nie wspominając już o sklepie, przekłada się zarówno na ilość użytkowników, którzy ją odwiedzają, a także na ilość zamówień. Wbrew pozorom, dobrze przygotowana strona powinna przyciągać nowych odbiorców, a nie sprawiać, że po 5 sekundach ją zamkną, lub przejdą niezauważeni na zupełnie inną witrynę. Niedawno Polski Instytut Badań Jakości sporządził bardzo szczegółowe zestawienie najlepszych sklepów internetowych w Polsce, wymieniając jednocześnie najważniejsze cechy, które pozwoliły im uplasować się w rankingu na odpowiednio wysokich pozycjach.

 

 

Najlepsze polskie sklepy internetowe – ranking Polskiego Instytutu Badań Jakości (PIBJA)

 

Polski Instytut Badań Jakości już po raz drugi w historii przygotował profesjonalne zestawienie najlepiej przygotowanych pod względem technicznym sklepów internetowych. Podczas przeprowadzanego badania pod uwagę brane było aż 500 sklepów, a każdy z nich oceniany był na podstawie 51 zmiennych. Trzeba przyznać, że jak na takie porównanie, kryteria były dość szczegółowe. Pozwoliło to jednak wybrać najlepszych z najlepszych, a pretendujący do przyszłorocznego rankingu będą wiedzieli dokładnie na co zwrócić uwagę podczas tworzenia swojej strony internetowej.

 

 

Na jakie aspekty sklepu internetowego należy zwrócić uwagę?

Oczywiście jedną z najważniejszych kwestii jest doświadczenie Klienta i to, jak on odbiera stroną oraz możliwość poruszania się po niej. Jeśli nie mamy jednak dostępu do szerszego grona ocen, warto wziąć pod uwagę 4 aspekty, które będą w stanie dość dokładnie ocenić, jak działa strona:

– bezpieczeństwo
– przejrzystość
– serwis
– funkcjonalność

 

 

Dobra strona internetowa a bezpieczeństwo
Biorąc pod uwagę kwestie bezpieczeństwa w sieci, strona powinna być odpowiednio zabezpieczona profesjonalnym certyfikatem SSL. W dobie cyberataków, to bardzo ważna kwestia, której nie należy lekceważyć. Certyfikat SSL zainstalowany na stronie powinien oferować także prosty kontakt z infolinią. Co jeszcze wpływa na bezpieczeństwo strony? Przede wszystkim w przypadku sklepu internetowego, konieczne jest zadbanie o przygotowanie zakładki o firmie, a także umieszczenie tam linków do zakładek z opisem procesu zwrotu oraz reklamacji. Użytkownik doceni te opcje łatwo dostępne na stronie.

 

Przejrzystość strony internetowej – jak wpływa na jej jakość?
Wchodząc na stronę internetową, użytkownik powinien czuć się swobodnie. Uczucie przytłoczenia i chaosu spowoduje, że szybko ją zamknie, a nawet nie wróci na nią ponownie, chyba, że przypadkiem. Chodzi tu przede wszystkim o aspekty wizualne, a także intuicyjność. Ma to na celu ułatwienie użytkownikowi poruszania się po stronie, czyli tak zwaną nawigację. Warto zwrócić także uwagę na poinformowanie użytkownika o dostępnych opcjach płatności, kosztach dostawy, a także możliwości dokonywania zakupów z opcją bez logowania. Eksperci mówią, że możliwość płatności Blikiem, PayPalem, kartą płatniczą lub bezpośrednio przez stronę banku sprawia, że sklep staje się bardziej wiarygodny i przyjazny dla odbiorcy. Do tego konieczna jest także informacja o opcjach dostawy, jeszcze zanim przejdzie się do finalizowania zakupu. To ważne, czy paczkę może odebrać w paczkomacie, punkcie RUCH, na poczcie, a może dostarczy ją kurier do rąk własnych.

 

Funkcjonalność sklepu internetowego
Czy zwróciliście uwagę, jak działa wyszukiwarka na Waszej stronie? Czy ma możliwość wyszukania po frazach, a nawet literach określonego produktu czy kategorii? Z punktu widzenia użytkownika to bardzo ważny aspekt, na który niestety wielu właścicieli sklepów internetowych nie zwraca uwagi. Warto zadbać również o informację na temat dostępności produktu lub jego ilości na stanie. W rankingu przeprowadzonym przez Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) doceniono również widoczność paska postępu, który pokazuje na jakim etapie procesu zakupowego znajduje się użytkownik.

 

Widoczność w wyszukiwarce Google – SEO
Wiele firm całkowicie zapomina o SEO, które pozwala wypozycjonować stronę internetową w wyszukiwarce Google. Na podstawie odpowiednich fraz, które są najczęściej wyszukiwanymi w danej branży, umieszczając je w artykułach i zakładkach, istnieje szansa aby dostać się do słynnej TOP10 wyników wyszukiwania. Działania SEO mają to do siebie, że jednak efekty widoczne są po dłuższym czasie. Jeśli jednak uda się odpowiednio dopasować frazy, pojawienie się na pierwszej stronie wyszukiwarki może zaowocować znacznie większą liczbą zamówień w sklepie. W tym celu warto stworzyć zakładkę BLOG, gdzie umieszczane będą artykuły branżowe. Ich celem jest przede wszystkim pozycjonowanie strony pod frazy, jednak napisane w ciekawym stylu mogą przyciągnąć dodatkowo zainteresowanych użytkowników.

 

Sklep internetowy idealny – jaki jest przepis na sukces?
Nie istnieje przepis, który sprawi, że sklep będzie doskonały, jednak nauczeni doświadczeniem, obserwując jednocześnie działania konkurencji jesteśmy w stanie wyodrębnić elementy, które sprawią, że możemy wdrożyć je również w naszym sklepie, jednocześnie poprawiając jego funkcjonalność.-